Deze webkwestie is ontwikkeld door een leerling uit groep 8 van een basisschool in Hengelo Gld.
Titel: Leefstijl
Schooltype: Voortgezet Onderwijs: VMBO - HAVO - VWO
Bestemd voor de brugklas
Vakgebied(en): Mens en Natuur, waarbij de inhoud met name afkomstig is uit de vakken verzorging en biologie.
Uitvoering door (hoeveel) leerlingen: individueel
Wilt u als leerkracht / docent op de hoogte blijven van nieuwe of geüpdatet webkwesties / webquests,
schrijf u dan in de nieuwsbrief webkwestie / webquest (klik hier)
Heeft u op- of aanmerkingen ter verbetering van deze webquest? Zijn er links die niet werken? Laat het even weten. Klik hier.
Deze webquest is bedoeld voor leerlingen in het LWOO en de basisberoepsgerichte leerweg in het eerste leerjaar. Het is een webquest voor Mens en Natuur, waarbij de inhoud met name afkomstig is uit de vakken verzorging en biologie.
De kern van de opdracht is dat leerlingen bezig zijn met hun identiteit. Ze doen dit door keuzes te maken rondom onderwerpen van hun leefstijl. Leren kiezen en omgaan met keuzes is ook een belangrijk onderdeel van deze webquest.
Toch kunnen leerlingen niet alles kiezen wat ze willen. Het heeft ook te maken met hun achtergrond en de mogelijkheden die al dan niet geboden worden door de cultuur waarmee ze opgroeien. Rekening houden met anderen heeft hier ook mee te maken. Keuzes kunnen leerlingen maken in afhankelijkheid van anderen. Een opmerking als: Het is de ander die mij tot mijzelf maakt !! kan gebruikt worden ter overdenking. Bewust worden van de mogelijkheden om te kiezen en daarnaast de werkelijkheid dat niet altijd alles gekozen kan worden (beperking door cultuur/religie/maatschappij), de mens is tenslotte geen eenling.
Verder leren leerlingen omgaan met het programma PowerPoint en dit programma kunnen leerlingen gebruiken om hun eigen keuzes neer te zetten. Het is een manier om op een flitsende manier je eigen keuzes te presenteren aan anderen.
In de webquest zit een keuzelijn en een ‘waarden’-lijn. Er moeten keuzes gemaakt worden over leefstijl. En er moet verantwoord worden wat ze van deze keuzes vinden. Eigen keuzes zijn van invloed op waarden en op mensen om waar je mee samenleeft.
Het gaat om een taakgerichte opdracht, er moet een concreet product uit komen. Dat product is uniek voor de leerling op dat moment. De leerlingen proberen zichzelf te laten zien en te kunnen verantwoorden welke keuzes ze maken rondom hun leefstijl.
De opzet van deze webquest is minder open, minder vrij dan zou kunnen. De leerling wordt nog in vrij grote mate aangestuurd door de formulering van de opdrachten en de gedetailleerde omschrijving van het te verwachten eindresultaat.
Hier willen we praktische zaken in het algemeen en per stap aangeven.
Wat heeft u nodig?
Per leerling een computer die aangesloten is op internet.
De leerlingen moeten de mogelijkheid hebben teksten en/of illustraties op te slaan.
Stap 1 A
Ter introductie kan ook een link gelegd worden met het Engelse woord Lifestyle. Dit woord is waarschijnlijk bekend van tv programma's of bladen.
Stap 1 B
Om een flitsende digitale presentatie te maken over zichzelf moeten de leerlingen zich vertrouwd maken met het programma. Dit kan met behulp van de site die aangegeven wordt in de webquest. Het kan ook via de methode die leerlingen hebben bij informatiekunde, of andere sites op internet die leren werken digitale presentaties.
Er is getracht de onderwerpen breed te kiezen, zodat leerlingen makkelijk 5 voorkeuren kunnen kiezen en daarin hun eigen keuze verwoorden. Het kan zijn dat leerlingen aan de 10 onderwerpen niet genoeg hebben en zelf met een alternatief komen. Als dat een optie is voor leerling en docent zullen de leerlingen zelf toepasselijke sites moeten zoeken. Dit kan heel veel tijd kosten, omdat lang niet alle sites geschikt zijn om te lezen voor LWOO leerlingen.
Adviseer leerlingen om interessante plaatjes alvast op te slaan voor hun eigen digitale presentatie. Leerlingen hebben daarvoor een plek nodig om materiaal op te slaan.
Stap 4
De leerlingen bekijken een aantal gemaakte presentaties aan de hand van een vragenlijst.
Vragenlijst bij het bekijken van een presentatie van een klasgenoot.
Noem 3 opmerkelijke verschillen met je eigen presentatie:
____________________________________
____________________________________
____________________________________
Wat heb je geleerd over de ander?
Wat leer je dan over jezelf?
Welk compliment wil je de ander geven?
Welk advies wil je de ander geven?
Het thema van de webquest leent zich minder om te beoordelen. De presentatie die leerlingen maken en laten zien en aan andere leerlingen is meer het zichtbaar maken van een proces dan een concreet product dat met een cijfer kan worden beloond. Wel is de bedoeling van stap 4, de reflectie centraal te stellen, zodat het leereffect steeds groter wordt. Daarvoor zijn de vragen bij het bekijken van de andere presentaties dan ook bedoeld.
Het is voor leerlingen nogal een stap om de gemaakte presentatie te laten zien aan andere leerlingen. Er dient een veilig klimaat te zijn om deze laatste stap van de webquest te kunnen zetten.
Bij de herziening van kerndoelen voor de nieuwe onderbouw is het kenmerkend dat naast kerndoelen ook een karakteristiek is geschreven.
Uit de karakteristiek sluit aan bij deze webquest:
Karakteristiek
Het aspect van het duurzaam beheersen van de omgeving wordt benaderd vanuit techniek, zorg en milieu. Leerlingen maken kennis met de methodiek van ontwerpen en passen de geleerde vaardigheden toe door een technisch product of een programma van eisen te ontwerpen. Zij leren daarbij bewuste keuzes te maken met het oog op zorg voor zichzelf, elkaar en de omgeving. Leerlingen leren daarbij inzicht te krijgen in de consequenties van keuzes voor de eigen levenswijze.
De computer fungeert in het leergebied als hulpmiddel, middel tot communicatie, bron van informatie en onderwerp van onderzoek en studie.
Uit de kerndoelen komen de volgende onderdelen:
Kerndoelen
34. De leerling leert hoofdzaken te begrijpen van bouw en functie van het menselijk lichaam, verbanden te leggen met het bevorderen van lichamelijke en psychische gezondheid, en daarin een eigen verantwoordelijkheid te nemen.
35. De leerling leert over zorg en leert zorgen voor zichzelf, anderen en zijn omgeving, en hoe hij de veiligheid van zichzelf en anderen in verschillende leefsituaties (wonen, leren, werken, uitgaan, verkeer) positief kan beïnvloeden.
een onderzoeksgerichte activiteit
informatie wordt (met name) van het web gehaald
de nadruk ligt op het gebruiken van de informatie, niet op het zoeken
stimuleert hogere denkniveaus, via analyse en synthese naar evaluatie
digitale genereatie
kerndoelen nieuwe onderbouw
vanwege de motiverende elementen:
uitdagende, relevante vragen
(levens)echte opdrachten
echte bronnen (sites, data bases, recente reportages)
opbouw van expertise met het web
resultaten te versturen, te presenteren : feedback en evaluatie
stimuleren samenwerkend leren
is gerelateerd aan het curriculum, de webquest moet niet worden geïsoleerd van het voorafgaande
webquest is niet het einde maar het begin van gebruik van internet
internaliseert strategieën om informatie te verwerven / verwerken
introductie (kort, zakelijk, duidelijk)
taak: uitvoerbaar en motiverend
informatiebronnen (webdocumenten op goede niveau)
beschrijving proces in herkenbare stappen
richtlijnen : organisatie van info, door richtvragen, schema’s
conclusie (afsluiting, reflectie)
groepsactiviteit, samenwerkend leren
motiverende elementen
verschillende rollen
levensecht scenario (vmbo: concreet product)
interactie via email
die zorgt voor doel / focus
concretiseert bedoelingen van ontwerper
uitvoerbaar
motiverend / interessant / uitdagend
bevordert ontwikkeling denkvaardigheden
een probleem oplossen
een standpunt innemen of verdedigen
iets tastbaars maken
bepaalde dingen met elkaar vergelijken
zaken sorteren volgens bepaalde regels of zelf de sorteerregels laten samenstellen
een samenvatting maken met de juiste redenen iemand overtuigen
iets creatiefs maken
een presentatie geven
alles waarbij van de leerlingen gevraagd om informatie te categoriseren, te structureren, op volgorde zetten, enz.
Commissie herziening basisvorming, april 2004
Karakteristiek
In dit brede leergebied is het actief leren van leerlingen te typeren vanuit twee verschillende perspectieven. Van kindsbeen af wil de mens zijn omgeving begrijpen en zoekt hij naar verklaringen. Dit element krijgt vorm in de combinatie van onderzoek leren doen met het leren gebruiken en toepassen van achterliggende kennis en informatie. Daarnaast wil de mens de omgeving duurzaam beheersen om nu en in de toekomst in de eigen behoeften te voorzien. Dit krijgt vorm in leren ontwerpen en leren maken van bewuste keuzes.
Deze twee drijfveren spelen ook in de onderliggende vakdisciplines van het leergebied een rol. Het leergebied Mens en natuur omvat elementen uit de vakken biologie, natuurkunde, scheikunde, techniek en verzorging. Het sluit in die visie ook aan bij de kerndoelen Oriëntatie op natuur en techniek van het basisonderwijs. Het leergebied biedt leerlingen een oriëntatie op de levende en niet-levende natuur, techniek en zorg. Sleutelbegrippen uit de verschillende vakken dienen ter ondersteuning daarvan. Daarvoor is het nodig, deze op het niveau van de leerling in concrete situaties toe te passen. Voor de betrokkenheid van leerlingen is het bovendien belangrijk uit te gaan van voor hen relevante maatschappelijke situaties.
In het leergebied Mens en natuur ontwikkelen leerlingen vaardigheden om verschijnselen in de levende en niet-levende natuur op een planmatige manier te onderzoeken. Zoveel mogelijk uitgaande van eigen waarnemingen en verwondering doen leerlingen natuurwetenschappelijke kennis op en brengen zij die in verband met abstractere theorieën en modellen. Het leergebied is ook gericht op het verwerven van een kritische en onderzoekende houding.
Het aspect van het duurzaam beheersen van de omgeving wordt benaderd vanuit techniek, zorg en milieu. Leerlingen maken kennis met de methodiek van ontwerpen en passen de geleerde vaardigheden toe door een technisch product of een programma van eisen te ontwerpen. Zij leren daarbij bewuste keuzes te maken met het oog op zorg voor zichzelf, elkaar en de omgeving. Leerlingen leren daarbij inzicht te krijgen in de consequenties van keuzes voor de eigen levenswijze.
De computer fungeert in het leergebied als hulpmiddel, middel tot communicatie, bron van informatie en onderwerp van onderzoek en studie.
In het feitelijke onderwijsaanbod aan leerlingen kan de inhoud van het leergebied op verschillende manieren worden geordend: in één leergebied, in twee leergebieden Natuur en techniek en Natuur en zorg in afzonderlijke vakken, in projecten of in mengvormen. In alle gevallen is het nodig de inhoud in samenhang en in relatie tot elkaar aan te bieden en daarbij de samenhang te gebruiken met andere vakken, met name Nederlands en wiskunde. Dat geldt ook voor de samenhang tussen onderzoek leren doen en leren ontwerpen, vaardigheden die elkaar immers kunnen aanvullen en versterken.
Kerndoelen
28. De leerling leert vragen over onderwerpen uit het brede leergebied om te zetten in onderzoeksvragen, een dergelijk onderzoek over een natuurwetenschappelijk onderwerp uit te voeren en de uitkomsten daarvan te presenteren.
29. De leerling leert kennis te verwerven over en inzicht te verkrijgen in sleutelbegrippen uit het gebied van de levende en niet-levende natuur, en leert deze sleutelbegrippen te verbinden met situaties in het dagelijks leven.
30. De leerling leert dat mensen, dieren en planten in wisselwerking staan met elkaar en hun omgeving (milieu), en dat technologische en natuurwetenschappelijke toepassingen de duurzame kwaliteit daarvan zowel positief als negatief kunnen beïnvloeden.
31. De leerling leert o.a. door praktisch werk kennis te verwerven over en inzicht te verkrijgen in processen uit de levende en niet-levende natuur en hun relatie met omgeving en milieu.
32. De leerling leert te werken met theorieën en modellen door onderzoek te doen naar natuurkundige en scheikundige verschijnselen als elektriciteit, geluid, licht, beweging, energie en materie.
33. De leerling leert door onderzoek kennis te verwerven over voor hem relevante technische producten en systemen, leert deze kennis naar waarde te schatten en op planmatige wijze een technisch product te ontwerpen en te maken.
34. De leerling leert hoofdzaken te begrijpen van bouw en functie van het menselijk lichaam, verbanden te leggen met het bevorderen van lichamelijke en psychische gezondheid, en daarin een eigen verantwoordelijkheid te nemen.
35. De leerling leert over zorg en leert zorgen voor zichzelf, anderen en zijn omgeving, en hoe hij de veiligheid van zichzelf en anderen in verschillende leefsituaties (wonen, leren, werken, uitgaan, verkeer) positief kan beïnvloeden.
Trefwoorden / Tags: webquest, webkwestie, basisonderwijs, groep 7, groep 8, wereldoriëntatie, politie, agent, agenten, politiehonden, ME, recherche, achtervolging.